Sabtu, 5 Oktober 2013

KL Gangster 2 Dapat Sokongan 10 Penerbit


Simpati nasib filem aksi, KL Gangster 2, yang menjadi mangsa cetak rompak terburuk industri perfileman tanah air, 10 syarikat produksi tempatan bergabung meringankan beban ditanggung syarikat penerbitannya, Skop Production Sdn Bhd (SPSB) dan Primeworks Studios Sdn Bhd (PSSB).

Filem arahan Syamsul Yusof yang mula ditayangkan kepada umum sejak semalam mendapat sokongan syarikat produksi terbabit dalam bentuk pembelian tiket sebanyak 5,000 keping.
Menurut penerbit, Datuk Yusof Haslam, sokongan hasil nilai persahabatan yang baik itu diberikan demi melihat industri filem tanah air berkembang maju. “Alhamdulillah, inilah nilai persahabatan ditunjukkan syarikat produksi tempatan, yang simpati dengan nasib filem saya selepas menjadi mangsa kerakusan pihak tidak bertanggungjawab.

Sepuluh penerbit bersetuju membeli 500 tiket setiap syarikat dalam usaha meringankan beban kos besar yang saya tanggung” Yusof Haslam, Penerbit

“Inilah juga perkhabaran gembira apabila 10 penerbit bersetuju membeli 500 tiket setiap syarikat dalam usaha meringankan beban kos besar yang saya tanggung dalam pembikinan filem ini.

“Bukan nilai yang kita utamakan, tetapi saya sangat berbesar hati dan terharu melihat semangat yang mereka tunjukkan bagi membantu mengembangkan lagi industri filem negara.

“Industri perfileman turut memperakui, filem yang menelan kos RM4.5 juta ini berpotensi besar dalam menyumbang kutipan tertinggi, sekali gus mengangkat martabat filem Melayu. Namun, selepas menjadi mangsa cetak rompak, kedudukan itu agak terganggu. Begitupun, saya tetap pasrah dan reda dengan rezeki yang ditentukan buat saya. Paling penting, saya tidak akan putus asa untuk terus menerbitkan filem bermutu tinggi selepas ini,” katanya yang ditemui selepas majlis dialog antara Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (GAFIM) dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), semalam.
Bagi memberikan pengiktirafan kepada 10 syarikat berkenaan, Skop akan mengadakan sidang media pada 8 Oktober ini bertempat di FINAS, jam 3 petang.

Sudah pungut RM700,000

Sementara itu, Yusof turut mengumumkan, KL Gangster 2 berjaya memungut RM700,000 menerusi tayangan larut malam selama empat hari, bermula 27 hingga 29 September dan 2 Oktober lalu.

“Jumlah terbabit menggambarkan potensi yang baik untuk filem ini pergi lebih jauh. Daripada tinjauan kami di beberapa pawagam, kebanyakan penonton yang hadir sudah menontonnya menerusi VCD cetak rompak, namun mereka tidak puas dengan kualiti produk haram itu.

“Mereka lebih berkeyakinan untuk menonton sendiri di pawagam apabila banyak kesan khas dengan kualiti warna lebih terang dapat dinikmati di layar lebar,” katanya.

Sember : Berita Harian 04/10/2013

0 comments:

Catat Ulasan